VALENCIA WEEKBLOG 25 - 29 APRIL 2017

BY DENISE IN TRAVEL      POSTED ON 3 MAY 2017

Op 25 april vertrok ik naar Valencia, een prachtige stad aan de Spaanse kust. In de daaropvolgende dagen heb ik Valencia verkend, van gebouwen tot restaurants en van parken tot toeristische hotspots. Benieuwd naar mijn avonturen? Lees het hieronder!

Dinsdag 25 april

Om half elf werden we door de taxi opgehaald en naar Schiphol gebracht. Ondanks de voorspelde drukte gingen we vrij snel door de douane en hadden we uiteindelijk nog twee uur om te eten en te shoppen. Ik had een heerlijke sinaasappel/bosvruchten smoothie en een blueberry muffin. Bij de gate werd duidelijk dat we tien minuten vertraging hadden, waardoor we uiteindelijk rond half drie opstegen. De vlucht was erg fijn, mede door de fantastische service van KLM en de lekkere vegetarische pasta.

Nadat we geland waren in Valencia, werden we opgehaald door de eigenaar van ons appartement, die ons naar Old Town bracht, waar ons appartement zich bevindt. Na een kleine wandeling door het stadsdeel, kwamen we uiteindelijk uit bij een friettent, want ja, Hollanders moeten wel aan hun wekelijkse portie friet komen.

Helaas barstte de regen precies op dat moment los en dus hebben we nog wat gedronken bij Cappuccino Grand Café aan Plaza de la Reina. Hier mocht je bij alcoholische drankjes allerlei lekkere hapjes pakken, zoals pastasalade, sandwiches, chips met guacamole, couscoussalade en kikkererwtensalade. Dit gratis buffet is er overigens alleen tussen 7 en 9 uur ’s avonds. Een drankje zou ik hier zeker aanraden, maar echt dineren is zeer prijzig.

In de schemering zijn we teruggelopen naar ons appartement, terwijl we onderweg ijs haalden en foto’s hebben gemaakt bij de Turia Fountain op Plaza de la Virgen.

Woensdag 26 april

Na het ontbijt vertrokken we naar El Miguelete, een oude klokkentoren naast de kathedraal. Deze toren heeft 207 traptreden, die je voor €2,- per persoon (voor kinderen onder de 14: €1,-) kunt beklimmen. Helemaal bovenaan hadden we uitzicht over heel Valencia; we konden zelfs de zee zien.

Na ons bezoek aan deze toren, liepen we naar Central Market, een overdekte markt, die vergelijkbaar is met de Markthal in Rotterdam. Door veel mensen wordt hier de Central Bar aangeraden, waar je tapas kunt eten. Toen wij er waren, was het echter te druk om er te gaan eten. Wel hebben we heerlijke aardbeien gekocht.

Vanaf Central Market liepen we een stukje door de straatjes en kwamen uiteindelijk bij een restaurantje op een pleintje. Ik had een heerlijke sandwich met gegrilde groente, ei, sla en brie, met een bordje patatas bravas. Als je in Spanje bent, dan móét je patatas bravas proeven. Terwijl we zaten te genieten van het eten, kwamen er verschillende straatartiesten langs. Zo waren er twee zingende mannen met een gitaar en was er een man die met vuur ging gooien. Het zonnetje scheen, het eten was lekker, de sfeer was gezellig. Kortom: het was een heerlijke middag. In ons appartement hebben we een siësta gehouden, waarna we nog een avondwandeling hebben gemaakt door Old Town en een ijsje hebben gegeten.

Donderdag 27 april

Vandaag zijn we de hele binnenstad doorgelopen naar Carrer de Colón: de Kalverstraat van Valencia. Hier hebben we geshopt bij winkels als Rituals, Lush en Pull & Bear.

Vervolgens zijn we weer helemaal teruggelopen naar Old Town en hebben we opnieuw wat gedronken en hapjes gegeten bij Cappuccino Grand Café. Na een korte siësta gingen we naar Almalibre Açai Bar, waar ik een vegan burger at. De burger was gemaakt van kikkererwten en quinoa, geserveerd met sla, alfalfa en tomaat. Ik had gekozen voor het pita broodje met als saus de veganaise. Daarnaast had ik de Bonito smoothie. Binnenkort meer over deze hotspot!

Vrijdag 28 april

Na de wandeling van gisteren, had ik echt even slaap nodig. En dat was te merken ook, want ik werd pas om half één wakker. Vandaag gingen we wandelen door Jardín del Turia, een langgerekt park dat vanaf het noorden van Valencia bijna tot aan het strand reikt. Wij liepen vanaf Torres de Serranos, een stadsmuur, helemaal tot aan het zuiden. Vlakbij The City of Arts and Sciences gingen we eten bij The Black Turtle, een hamburgerrestaurant aan Passeig de l’Albereda. Ook over deze hotspot later meer!

Om vier uur sloot dit restaurant vanwege de siësta, iets wat bij bijna alle restaurants het geval is. Rond dat tijdstip vertrokken wij dus en maakten we een wandeling door Ciudad de las Artes y las Ciencias, oftewel: The City of Arts and Sciences. Dit is een complex vlakbij de haven van Valencia, met allerlei moderne architectuur. Het is gebouwd op de plek waar vroeger een rivier liep: de Turia. Je vindt er onder andere L’Oceanogràfic (een aquarium), El Palau de les Arts Reina Sofía (een operagebouw) en een museum. Als je cultuur wilt snuiven in Valencia, dan moet je hier echt even heen gaan. Verrassend is dat dit gedeelte van de stad compleet anders is dan de rest van de Valenciaanse cultuur. Dit laatste bestaat namelijk vooral uit oude gebouwen in onder andere de gotische stijl, terwijl The City of Arts and Sciences veel moderner is.

Zaterdag 29 april

Het weekend is begonnen, en dat is in Valencia zeker te merken. De terrasjes zitten zelfs ’s ochtends helemaal vol en in elk straatje lopen groepjes mensen. Niet alleen toeristen zijn al vroeg uit de veren, ook de Valenciaanse bevolking is in het weekend overal te vinden. Aan het einde van de ochtend zijn we opnieuw naar Almalibre Açai Bar gegaan en hebben we Açai Bowls meegenomen. Ik had als toppings banaan, granola en chocola en het was heerlijk! Hoewel je zou denken dat zoiets kouds in de ochtend niet weg te krijgen is, viel het juist erg goed. Een echte aanrader!

Na een tijdje te hebben rondgelopen, hebben we weer friet gehaald bij Las Fritas aan Plaza de Santa Caterina.

Vervolgens zijn we naar Central Market gelopen voor hele verse aardbeien en kersen. Overigens is het eten op deze markt wel duurder dan in de supermarkt en het scheelt qua smaak niet veel. Leuk om er even doorheen te wandelen dus, maar het eten kun je beter in de supermarkt kopen. Hierna gingen we opnieuw eten, deze keer bij Taberna de la Reina. Het concept is leuk: je kunt stokjes met eten van de bar pakken en vervolgens worden de stokjes geteld. Op deze manier wordt de prijs berekend. Helaas waren er geen vegetarische opties, dus voor mij bleef alleen de schotel met gegrilde groente over. Als voorgerechtje kregen we warme stukjes stokbrood met geschaafde tomaat en aioli, wat erg lekker was. Ook hadden we patatas bravas besteld, dit was erg zout maar ook erg lekker. Wat mij erg tegenviel, was het feit dat de ene maaltijd letterlijk 45 minuten (!!!) later werd geserveerd dan de andere, omdat ‘de grill vol was’. Als compensatie kreeg ik toen een gratis drankje, maar erg te spreken over dit restaurant ben ik niet. Volgens de tapas-eters was de tapas overigens wel lekker.

Als toetje had ik softijs van Helados Navellos; een redelijke prijs voor een heerlijk ijsje! Kortom: het was een dag vol eten.